Vælg en side
[op-is-open set_id="103" open_text="Åben i dag" close_text="Vi åbner igen" show_next="true" show_today="open" next_format="%2$s %1$s kl. %3$s-%4$s"]

SÆRUDSTILLINGER, ARKADESPIL
OG 100 ÅRS MOTORCYKEL-HISTORIE

PRESSEMEDDELELSE
29. FEBRUAR 2024

Oplev nostalgi, bliv klogere på teknologi og lyt til de inspirerende fortællinger om opfinderen Ellehammer og legenden Jørgen Skafte Rasmussen når Danmarks Motorcykelmuseum byder velkommen i de velkendte rammer i 4850 Stubbekøbing.

Danmarks Motorcykelmuseum er allerede nu i fuld gang med forberedelserne til åbningsdagen den 28. marts 2024, som traditionen tro fejres med en fælles køretur fra Cementen i Nykøbing Falster. Køreturen starter klokken 10.00, hvor flere hundrede motorcykler vil trille ud på de danske landeveje med retning mod Danmarks Motorcykelmuseum i 4850 Stubbekøbing, som i dagens anledning har nedsat entreprisen til kun 30,- kroner.

Formand Søren Groth Therkelsen ser med stor forventning frem til åbningsdagen, men også til den nye sæson, som byder på en masse helt nye oplevelser for museets gæster.

Vi har siden sidste sæson arbejdet på højtryk for at gøre Danmarks Motorcykelmuseum til en endnu bedre oplevelse. Vi har naturligvis fortsat vores imponerende samling af motorcykler fra det sidste århundrede, som spænder fra begyndelsen af 1900-tallet og op i 1980’erne, men der er også skruet ekstra meget op for formidlingen i den her sæson, og så byder vi også på nogle helt nye oplevelser i år” udtaler Formand Søren Groth Therkelsen.

Sæsonens særudstillinger

Danmarks Motorcykelmuseum kan i denne sæson præsentere flere særudstillinger, som gennem historie, teknologi og underholdning bringer fortidens legender til live.

Den første særudstilling tager museets gæster med på en tidsrejse tilbage til Jacob Ellehammers tid, som med sine banebrydende opfindelser og sin tekniske genialitet skabte den ikoniske motorcykel, Elleham.

Den anden særudstilling hylder en nøglefigur i motorcykelhistorien, og gennem en fascinerende kombination af udstillede motorcykelmodeller og motorer formidles udviklingen af en sand legende inden for motorcykelverdenen, Jørgen Skafte Rasmussen.

Den tredje særudstilling byder på en spændende kavalkade, som tager museets gæster med på en lydrejse gennem tidens vingesus, og viser udviklingen af grammofonen fra de tidlige mekaniske eksemplarer til de elegante elektriske modeller.

Formidling og underholdning i børnehøjde

Danmarks Motorcykelmuseum har dog også et øget fokus på at gøre museet mere inspirerende for familiebesøg. Børn får derfor i denne sæson mulighed for at dykke ned i teknikkens verden gennem en kombination af små særegne børnemotorcykler, cykelmodeller og arkadespil, der stimulerer nysgerrigheden og fascinationen for en verden af teknologi. Alle besøgende får også chancen for at forevige mindet om deres besøg ved at hoppe ind i sidevognen på en ægte klassisk motorcykel.

Opfordringen fra Søren Groth Therkelsen er derfor klar: ”Kom forbi, hop op i sidevognen og tag med på en rejse igennem 100 års motorcykel-historie!”.