De engelske fabrikker byggede stadig 1 og 2 cylindrede modeller der kunne begå sig i Trial og Motocross – Matchless, Greves, Royal Enfield, BSA Gold Star, Triumph Trophy. Men de blev presset af andre mærker, Husqvarna, Lito, Yamaha, Maico, Bultaco.
Så kom filmen ”Den store flugt” i 1963 med Steve mc. Queen på Triumph TR 6, ”De vilde engle” i 1967 med Peter Fonda og Nancy Sinatra. Og ”Easy Rider” bragede ud i 1969 med Peter Fonda og Dennis Hopper. De film satte gang i Triumphs salg af off-road modeller og ligeledes startede bølgen af easy rider/chopper ombygningen af specielt Harley-Davidson modeller.
Så kom de store maskiner i en lind strøm sidst i 60’erne. Harley-Davidson Elektra Glide 1208 cc i 1965, Norton Commando 745 cc med nyt stel i 1969, BSA & Triumph kom med de 3 cylindrede modeller Rocket 3 og Trident på 740 cc, Moto Guzzi V 7 Special i 1969. Men også Honda kom med den 4 cylindrede 736 CB 750, 4 cylindre på række og overliggende knastaksel og skivebremse på forhjulet. Modellen var med til at sætte standarden for motorcykler og blev den stærkeste konkurrent til de europæiske fabrikker.
Laverda bragte deres 2 cyl. SF 750 på gaden i 1972 og Ducatis 750 Sport i 1973, samme år kom Kawasaki med deres 4 cyl. Z 1 på 903 cc og dobbelt overliggende knastaksel. BMW satte R 90 på gaden i 1975 en touringmodel på 900 cc. Honda satte gang i kubikræset med deres Gold Wing i 1975, en 4 cylindret boksermotor med 1000 cc. Moto Guzzi kom så med deres 844 cc Le Mans MK 1 I 1976.
Det var ved at være de sidste krampetrækninger for den engelske mc-industri. Royal Enfield levede videre ude i Indien med deres encylindrede Bullet maskine. Kun det nykonstruerede Triumph overlevede som selvstædig fabrik. Vi måtte dog vente til 1990 før vi så Triumph navne som Daytona, Trident og Trophy igen.
Fra 70’erne og frem var det så Honda der trak i førertrøjen som den største motorcykelproducent.